Dwujęzyczność chroni przed demencją

Jakieś dziesięć dni temu artykuł o zaletach dwujęzyczności w New York Times’ie, o którym pisałam (Moc dwujęzyczności) stał się najczęściej mailowanym artykułem tej gazety. Sama widziałam go u kilku osób na facebooku, a mailem przesłały mi go dwie osoby.

Zwróciłam uwagę na to, że choć bardzo miło się czyta, artykuł nie przytacza żadnych nowych badań na temat dwujęzyczności. Jednak w tym miesiącu w Trends in Cognitive Sciences opublikowano najnowsze wyniki badań przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu York w Toronto wskazujące na to, że osoby dwujęzyczne później zapadają na demencje (Bilingualism: Concesquences for Mind and Brain; E. Bialystok, F.I.M. Craik, G.Luk).

Naukowcy przeanalizowali dane szpitalne pacjentów, u których zdiagnozowano demencję starczą i odkryli, że średnia wieku pośród pacjentów jednojęzycznych wynosiła 75.4 lata, a u pacjentów dwujęzycznych 78.6.

Pacjenci dwujęzyczni używali różnych języków. Ich poziom edukuacji i status socjoekonomiczny prezentował się gorzej niż w przypadku pacjentów jednojęzycznych, co oznacza, że te czynniki mają mniejszy wpływ na rozwój demencji niż to iloma językami mówimy. Naukowcy przypisują tę różnicę procesowi, który nazywają „cognitive reserve”, który oznacza, że większa fizyczna i mentalna stymulacja mózgu dłużej utrzymuje go w formie.

Ten wpis został opublikowany w kategorii dwujęzyczne wychowanie i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s