Eksperymentalne końcówki

Niedawno pisałam, że Bibi coraz więcej i chętniej mówi w domu po polsku (Po polsku w domu). A teraz jest tego jeszcze więcej! Dalej nie mam pewności czy robi to dlatego, że czasem jest jej łatwiej, czy dlatego, że chce sprawdzić jaka będzie nasza reakcja, czy rozumiemy itp. czy po prostu czasem mówi tak, a czasem tak.

Ciekawe jest jednak to, że o ile po angielsku mówi dużo, płynnie, język jej wydaje się dość zaawansowany i robi mało błedów gramatycznych, po polsku cały czas miesza końcówki i odmiana przez przypadki idzie jej raczej ciężko. Oczywiście również mówi płynnie i dużo, a panie w żłobku nie mają problemu by się z nią porozumieć. Ale kiedy rozmawiałam z jedną z pań mówiła, że rzeczywiście u innych dzieci taka mieszanina końcówek nie rzuca się tak w oczy (czy raczej w uszy!) jak u Bibi. Oczywiście wszystkim dwulatkom i nawet starszym dzieciakom jeszcze trochę się myli, ale Bibi bije wszystkich na głowę. Domyślam się więc, że jest to spowodowane po części tym, że polskiego słyszy jednak mniej niż inne dzieci (tylko w żłobku, ewentualnie jak idziemy do sklepu czy jak rozmawiam ze znajomymi/rodziną) i prawidłowa odmiana nie zdążyła się jej jeszcze utrwalić, a po części tym, że w angielskim nie ma po prostu takiego problemu, więc może tym bardziej jest jej trudno opanować ten element gramatyki.

Często słyszymy więc jak Bibi eksperymentuje z końcówkami:

(zabawa w piaskownicy)

Ja: Może loda?

Bibi: Tak, pyszna loda.

Bibi: Mam piasku w butach.

(w kuchni, ogólnie o truskawkach, których nawet w kuchni nie miałyśmy)

Bibi: Ja nie lubie truskawki, a ty?

Ja: Tak, wiem, że nie lubisz truskawek, ale ja je całkiem lubię.

Bibi: Bardzo lubisz truskawek?

No cóż, kiedy rozmawiamy po angielsku zawsze jest ta sama wersja – strawberries…

Ten wpis został opublikowany w kategorii Project B i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

